Start.
Barndom, skole, ungdom mmm.
40 års
skolejubilæum
Mads Olesen
KNE, Storno og
Teleservice
Amatørradio
og elektronik
Radiostationen
Projekter
Foredrag
Rævejagt
Computer
Foto
Vores rejser. Roald Amundsens
Vej 5.
Fritidshus
Familien
(Stamtavler)
Foreningen EDR
EDR Esbjerg
Repeatere
i Esbjerg
Mine andre
sider
Links

Historien om Teleservice.


Click here for English version

Denne side er skrevet for at fortælle, hvordan Teleservice er opstået, og hvordan udviklingen blev.
På tidligere firma-websider var der en tilsvarende beskrivelse, men efter at begge stiftere nu er trådt ud af selskabet er dette blevet fjernet.

Min arbejdsplads fra 1964 til 1985 Mads Olesen A/S i Esbjerg havde agentur i Ribe Amt for det danske radiotelefonfirma Storno, som producerede radioanlæg (LMR) til brug i biler til dyrlæger, elforsyningsselskaber, vognmænd og lignende.

Da Storno i 1985 ønskede at skifte agent i Ribe Amt startede jeg sammen med Jan Nørskov Laursen firmaet KN-elektronik I/S (KN for Kjærbro og Nørskov), og det lykkedes os at få forhandling af Stornos produkter i området.

Vi startede 1. november 1985 i en lejet hal med tilhørende kontor og værksted på Malervej 4 i Sædding, 6710 Esbjerg V.

Fra indvielsen 1985
Fra indvielsen i 1985.

På billedet ses en af de avancerede "bærbare" mobiltelefoner, sidste skrig ;o)

Der var ialt 4 medarbejdere : os to som teknikere, Jytte som bogholder, og Jens Christian, som monterede anlæggene i kundernes køretøjer og bygninger.
Desuden havde vi med os Børge, som var ansat som sælger hos Storno. Han delte i de første år kontorlokale med Jytte.
I løbet af et årstid ansatte vi Børge som vores egen sælger.

På det tidspunkt var det danske radiotelefonmarked domineret af Storno og AP, og agenterne var kontraktligt forpligtet til kun at forhandle og servicere et af fabrikaterne.
Til gengæld var man "fredet" i sit distrikt, så alt hvad der blev solgt i distriktet af det valgte fabrikat fik man fortjeneste på.
Da vi udelukkende solgte, installerede og servicerede Stornos produkter blev firmaets navn Storno center esbjerg.

Biltelefonerne var på det tidspunkt lige kommet frem, og dette hurtigt voksende produkt-område fik mere og mere andel af omsætningen, både i butikken og på værkstedet.
Storno blev opkøbt af amerikanske Motorola, og produkterne skiftede navn til Motorola.
Alle Stornos forhandlere var overbeviste om, at nu solgte vi intet, fordi Motorola ikke var et kendt navn.
Men det viste sig at gå helt godt, i løbet af kort tid var omsætningen endnu større.

Der blev efterhånden så mange installationer, at vi i 1987 måtte ansætte endnu en montør, Kenneth.

Da det blev tilladt at have flere fabrikater både i butikken og på værkstedet, begyndte vi at sælge Ericsson og Nokia biltelefoner, og vi fik aftaler direkte med for eksempel Ericsson, Motorola, Alcatel og Bosch om udførelse af garantireparationer.
Derfor ændrede vi firmaets navn til Telecenter esbjerg.

Telecenter esbjerg skilt

I 1989 begyndte vi byggeri af vores eget hus på Sallingsundvej 4, 6715 Esbjerg N.
Det blev indviet 1. november 1989, og efterfølgende præmieret af Esbjerg Byfond for godt erhvervsbyggeri.

Sallingsundvej 4
Sallingsundvej 4.

I 1991 blev Bent ansat som tekniker, i 1994 fulgte Poul og Flemming, og derefter voksede medarbejderantallet stærkt med den eksplosivt voksende mængde biltelefon-reparationer.

Fra Mobira-avisen
Et billede fra dengang Nokia hed Mobira,
og Teleservice esbjerg hed Telecenter esbjerg.


Der blev lavet service-aftaler med forretninger og butikskæder, og en stor del af reparationerne kom derfor til os med postvæsenet.

For at kunne holde styr på reparationerne startede vi i februar 1994 på udvikling af det EDB-system, som viste sig at få uvurderlig betydning for Teleservice.
Det blev bygget ind i økonomisystemet Navigator / Navision.

Til at begynde med brugte vi det "bare" til at skrive arbejdskort med, til efterfølgende fakturering og bogføring.
På denne måde skulle data for kunde og reparation kun indtastes 1 gang.
Efterhånden som de fleste reparationer blev garanti-reparationer, som blev betalt af fabrikanterne, blev systemet videreudviklet til at producere bilag til de månedlige fakturaer.
Med det store månedlige antal af garanti-reparationer havde det krævet adskillige kontormedarbejdere, hvis dette skulle udføres manuelt.
Nu tog det maskinen et par minutter at udregne det hele.
Og de forskellige fabrikanter kunne få bilag og rapporter, nøjagtigt lige som de ønskede.

Senere fik kunder og samarbejdspartnere adgang til noget af databasen, så de kunne følge, hvorlangt de enkelte reparationer var kommet. Der kunne svares på tilbud, og billeder af vandskadede telefoner kunne ses på nettet.
Alle oplysninger om reparationerne, lige fra udpakning og registrering til indpakning og forsendelse, kan følges på skærmen, ligesom teknikernes notater om fejl, andre informationer om reparationen, forbrug af materialer og tid mm. registreres og kan danne grundlag for detaljerede rapporter, både til internt og eksternt brug.

Det er kundernes krav og -ikke mindst- medarbejdernes forslag til forbedringer, der har udviklet systemet.

Da vi begyndte samarbejde med Dangaard (se nedenfor) blev hele systemet konverteret til engelsk.
En arbejdsplads
Alt om reparationen kan ses på skærmen.

For at få plads til de mange teknikere blev det nødvendigt med en tilbygning på Sallingsundvej i 1995.

Salgsafdelingen voksede også, og i 1996 blev den udskilt som et selvstændigt aktieselskab med navnet Infocall.
Aktiviteterne i salgsselskabet blev i 1999 blev solgt til 2 medarbejdere, som senere har solgt til TDC.

Efter udsplitning af salgsafdelingen skiftede serviceafdelingen navn til Teleservice esbjerg a/s.

Teleservice esbjerg skilt

Vi stiftede et nyt selskab Teleservice odense a/s og åbnede den 1. april 1996 et lille værksted i Odense med 1 tekniker, og den 1. oktober 1996 blev der ansat en tekniker mere.
Teleservice odense a/s købte den 1. december 1996 hele Motorolas værksted på Hvidkjærvej 39 i Odense, og vi overtog samtidigt de 6 Motorola-medarbejdere.
Medarbejderne fra det lille værksted blev flyttet til Hvidkærvej 39.

Måneden før, nemlig den 1. november 1996 overtog Teleservice 6 service-medarbejdere fra Danita (nu Comitel).
De blev installeret i et nyt værksted i Tåstrup og blev til Teleservice københavn a/s.

I efteråret 1997 startede vi Teleservice aalborg a/s, og i efteråret 2000 Teleservice århus a/s.

Der blev pladsmangel i bygningen på Hvidkærvej i Odense, og hele alle mobiltelefonrepations-medarbejderne flyttede til en renoveret bygning på Klokkestøbervej 7.

Bygningen på Hvidkærvej 39 (det gamle Storno Odense hovedkvarter) blev solgt til Infocall.

Teleservice århus huset
Teleservice århus. Egsagervej 16 1.sal, Aabyhøj.

Teleservice århus receptionen
Teleservice århus. Receptionen.

Teleservice århus stab
Teleservice århus: Gert Pedersen, Torben Andersen,
Thomas Rask, Mikkel Højgård og Susanne Kähler.

Teleservice Aarhus papirarbejde
Teleservice århus: Thomas Rask, Torben Andersen
og Andre Hedegård.

Teleservice århus værksted
Teleservice århus: Værkstedet.

Teleservice Aarhus teknikere
Teleservice århus: Der arbejdes.

Teleservice århus pakkeri
Teleservice århus: Pakkeriet.

Teleservice Aarhus admin
Teleservice århus: Administration.



Mesterskab i Gokart 2000
Teleservice esbjerg : Mesterskab i Gokart 2000.

Dangaard/Fleggaard var Europas største distributør af mobiltelefoner og manglede serviceværksteder i mange lande i Europa
til at understøtte dette salg.
Defor dannede Teleservice i 1997 sammen med Dangaard/Fleggaard i Padborg et nyt selskab med navnet Teleservice International.
Dette selskab blev moderselskab for Teleservice-værkstederne uden for Danmark.
Teleservice i Danmark styrede alt det tekniske, og Dangaard/Fleggaard tog sig af fakturering og regnskab.

Det første Teleservice-værksted uden for DK blev etableret i Flensborg/Harrislee den 1. oktober 1997.
Da regnskabet skulle føres i Dangaards eget økonomisystem blev det nødvendigt at lave en sammenkobling af dette og Teleservice reparationssystemet. Det var ikke uden problemer, men kørte dog ret stabilt.
Dataudvekslingssystemet blev senere brugt i de andre serviceværksteder i Teleservice International.

I 1998 blev der etableret serviceværksted i Dublin.
Det blev utroligt besværligt i Irland.
Der var problemer med lokalerne, der var problemer med dataforbindelsen, der var problemer med stort set alt, men værkstedet
kom da i gang, og der var på et tidspunkt 5-6 ansatte.
Men efter et par år blev det besluttet at lukke.

Herunder er vist, hvilke serviceværksteder der blev oprettet af Teleservice International.

Irland :
Dublin (Start 1998, lukket 2000)

Tyskland :
Flensborg/Harrislee (Start 1997)
Dusseldorf (Start 1999, lukket 2002)
Essen (Start 1999, lukket 2004)
Trier (Start 1999)
Berlin (Start 2001, lukket 2004)

Portugal :
Porto (Start 1999)
Lisboa (Start 2001, lukket 2004)

Østrig :
Wien (Start 1999)

Schweiz :
Oberägeri (Start 2000)

Spanien :
Malaga (Start 2002)
Madrid (Start 2003)

Ungarn i 2002 (?)

Tyrkiet :
Istanbul (Start 2000), lukket 31. december 2018. Se UPDATE nederst på siden.
Ankara (Start 2001), lukket 31. december 2018. Se UPDATE nederst på siden.
Izmir (Start year ?), lukket 31. december 2018. Se UPDATE nederst på siden.

Grækenland :
Athen (Start 2002)

Norge :
Oslo (Start 2003)

Sverige :
Västra Frölunda (Start 2003)

Alle sammen med det unikke Teleservice Navigator reparationssystem og med Dangaard økonomistyring.


I oktober måned 2001 blev der i de 5 danske værksteder afsluttet 26.026 reparationer.
Der var ialt 92 teknikere, det giver et gennemsnit på 283 reparationer pr tekniker.

I samme måned afsluttede de 10 værksteder syd for grænsen ialt 64.523 reparationer.
Der var ialt 379 teknikere, og det giver et gennemsnit på 170 reparationer pr tekniker.

Mig bekendt lykkedes det aldrig syd for grænsen at få samme gode gennemsnit som i Danmark.

I december 2000 solgte jeg min andel af Teleservice til Jan Nørskov, og jeg fortsatte som direktør, indtil jeg ved årsskiftet 2001/2002 gik på efterløn.

Jan Nørskov solgte sine aktier i Teleservice DK og Teleservice International til Dangaard Telecom pr. 30. september 2002, og var ansat som direktør for Teleservice DK indtil efteråret 2003.

Telecenter esbjerg skilt

Som det ofte sker ved ejerskifte blev der lavet en masse om, blandt andet blev logo ændret til en "repair-hero", og kompagni-farven ændret fra den pæne blå til en mystisk remouladefarve.

Angiveligt på grund af svigtende salg af mobiltelefoner og deraf følgende mindre reparationsmængde lukkede den øverste ledelse den 1.april 2004 værkstederne i København, Århus og Aalborg med en medarbejderstab på 55 personer.
Desuden blev Teleservice Berlin, Essen og Lisboa lukket.
Det var en trist udvikling.

Den 1. juli 2005 blev Teleservice International A/S solgt til tyske arvato service og blev derved 100% ejet af arvato/Bertelsmann gruppen.
Remouladefarven blev nu kasseret og skiftet ud til flere nuancer i blåt.
Navnet blev teleservice arvato, og "repair-heroen" fik helte-døden til fordel for et par smukt buede linier.

Telecenter esbjerg skilt

Men remouladefarven på skiltets stativ nåede man ikke at få malet om ....
Og den 28. april 2006 blev hovedparten af de ansatte (ca 30 personer) i teleservice esbjerg fritstillet med øjeblikkelig virkning.
Nogle få blev 'kun' afskediget, for at få afsluttet forskellige administrative opgaver.

Telecenter esbjerg skilt


Telecenter esbjerg skilt
Kun skiltets remouladefarvede stativ var tilbage.


Ukrudt på terassen
Ukrudtet bredte sig, og bygningerne blev sat til salg.

I slutningen af juni 2006 blev Telesevice odense aflivet, og der var dermed ikke flere danske afdelinger.

Teleservice har for mig været en god arbejdsplads med mange dejlige medarbejdere, og selv om jeg ikke mere havde ansvar eller forpligtelser over for firmaet, fulgte jeg udviklingen på afstand.

UPDATE: Den 12. december 2018 fik jeg e-mail fra Tolga Semih Gülen, som arbejdede som Tekniker, Teknisk Leder, Teknisk Supervisor fra 2000 til 2007 i Teleservice Istanbul, hvor han var en af de første medarbejdere.
Tolga meddelte, at den 31. december 2018 ville de sidste afdelinger af Teleservice (Teleservice Turkey : Istanbul, Ankara, Izmir) blive lukket efter en beslutning fra ejeren Arvato/Bertelsmann.
Det eneste tilbageværende af Teleservice var Tyrkiet, og Teleservice-historien var hermed slut.
Aktiviteterne i Tyrkiet ville blive overtaget delvist af et lokalt reparations center (ca 1/4 af medarbejderne) og resten ville blive afskediget.

Hvis du har information om Teleservice vil jeg meget gerne bringe det her på siden, så historien om teleservice kan blive så komplet som muligt.
Gerne billeder, datoer, historie ....


Til top af siden.

Tilbage til menusystemet.

OZ1LN (dot) Lasse (at) gmail (dot) com
, html 4.01 transitorial w3 validation OK